Γιάννης Γράμψας
Μουσικολόγος MSc, Α.Π.Θ
Καθηγητής Ανώτερων Θεωρητικών
Διευθυντής Σύγχρονου Ωδείου Λάρισας
“H εναρμόνιση στο πιάνο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πρακτικά αντικείμενα εξέτασης, αλλά και ουσιαστικής σπουδής για την Αρμονία. Δυστυχώς στην ελληνική πραγματικότητα λείπουν εκείνα τα εγχειρίδια που θα επιτρέψουν στον δάσκαλο και τον σπουδαστή της αρμονίας,την ολοκληρωμένη και σε βάθος μελέτη του παραπάνω αντικειμένου, με αποτέλεσμα αφενός την δυσκολία της ανταπόκρισης σε κάθε μορφή άμεσης εναρμόνισης στο πιάνο απ’ τους σπουδαστές και αφετέρου την μέτρια εικόνα που παρουσιάζουν οι περισσότεροι κατά την προφορική εξέτασή τους στο πτυχίο της Αρμονίας.
Η εργασία αυτή που μας παραδίδει σήμερα ο Νίκος Τσιάντας αποτελεί ένα άριστο εργαλείο στα χέρια των καθηγητών αλλά και των σπουδαστών της αρμονίας, διότι με απλό και καθαρά πρακτικό τρόπο συμβάλει στην εξέλιξη και κατανόηση του τόσο σημαντικού ρόλου της λειτουργικής αίσθησης των βασικών λογικών αποκτημάτων της τονικής μουσικής”.
Δημήτρης Δημόπουλος
Καθηγητής Πιάνου & Ανώτερων Θεωρητικών
Πιανίστας A.R.C.M. London
Διευθυντής Ωδείου Δ. Δημόπουλος
Διευθυντής Ορχήστρας του Α.Π.Θ
“Με πολλή χαρά πήρα στα χέρια μου το δίτομο έργο “Απ’ ευθείας Εναρμόνιση I & II” του εξαιρετικού συναδέλφου και εκλεκτού φίλου Νίκου Τσιάντα και το οποίο αφορά στο υποχρεωτικό μάθημα των τάξεων του Ειδικού Αρμονίας όπως αυτό προβλέπεται από τον Κανονισμό Σπουδών.
Τον αρχικό ενθουσιασμό μου διαδέχθηκε μια βαθιά εντύπωση γύρω από την ποιότητα, τον όγκο και τελικά την διεξοδικότητα με την οποία ο συγγραφέας χειρίζεται ένα πολύ δύσκολο μάθημα, τις περισσότερες φορές αδικημένο επειδή ακριβώς δεν υπήρχε μέχρι σήμερα ολοκληρωμένη προσέγγιση και
καθοδήγηση.
Ο Ν. Τσιάντας καταφέρνει να αποκαταστήσει την χαμένη τιμή του να εναρμονίζεις εύκολα και σίγουρα, σύμφωνα πάντα με τους κανόνες της περιόδου της κοινής πρακτικής. Οδηγεί βήμα – βήμα τον μαθητή ώστε να κατανοήσει τη φύση των μελωδικών διαστημάτων και των αρμονικών συνδέσεων και εν γένει
όλων των αρμονικών φαινομένων. Αυτό το κάνει για όλες τις τονικότητες, κάτι που είναι εξίσου θαυμάσιο και παρήγορο, μιας και το πιανιστικό επίπεδο και η
εμπειρία του κάθε σπουδαστή είναι διαφορετική. Η ολοκληρωμένη και προοδευτική παρουσίαση του αντικειμένου, η μουσικά ενδεδειγμένη και άρτια θεώρηση, η άψογη σελιδοποίηση και η κατανομή των κεφαλαίων ανά έτος, καθιστούν το έργο μοναδικά χρήσιμο εγχειρίδιο για τον καθηγητή, πολύτιμο βοήθημα για τον μαθητή και αναπόσπαστο κομμάτι της βιβλιοθήκης κάθε Ωδείου και Μουσικής Σχολής. Επιφορτίζει δε τον φίλτατο συγγραφέα με ευθύνες για τη μελλοντική παρουσίαση, ποιος ξέρει, ενός άλλου βιβλίου ίσως.
Εν αναμονή, λοιπόν…”
Κώστας Τσούγκρας
Συνθέτης, Μουσικολόγος
“Το παρόν βιβλίο του Νίκου Τσιάντα έρχεται να συμπληρώσει ένα σημαντικό κενό που υπήρχε στην ωδειακή μουσική εκπαίδευση και αφορούσε την πρακτική εφαρμογή της τονικής αρμονίας στο πιάνο και το μάθημα του ενάριθμου μπάσου. Το γνωστικό αυτό αντικείμενο είναι πολύ σημαντικό για την ολοκλήρωση των σπουδών της αρμονίας, καθώς συνδέει την θεωρία με την πράξη φέρνοντας τον μαθητή σε επαφή με τη ηχητική διάσταση της αρμονίας, ενώ ταυτόχρονα
η ημι-αυτοσχεδιαστική πρακτική της άμεσης εναρμόνισης μπάσου ή μελωδίας στο πιάνο προσφέρει στον σπουδαστή ένα σημαντικό εφόδιο μουσικής ετοιμότητας, που θα του είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στην επαγγελματική του ενασχόληση με τη μουσική.
Η προσέγγιση του Νίκου Τσιάντα στο αντικείμενο της απευθείας εναρμόνισης, η οποία παρουσιάζεται στο παρόν εκπαιδευτικό εγχειρίδιο μετά από πολλά χρόνια πρακτικής εφαρμογής, είναι σχεδιασμένη πολύ προσεκτικά και καλύπτει όλη την ύλη της αρμονίας με συστηματικό και προοδευτικό τρόπο, συμπληρώνοντας έτσι με τον καλύτερο τρόπο το κενό που αναφέρθηκε.
Εύχομαι να προσφέρει εποικοδομητική πρακτική γνώση και να αποδειχθεί χρήσιμο τόσο στους καθηγητές θεωρητικών όσο και στους σπουδαστές των ωδείων και των μουσικών σχολών.”
Μιχάλης Οικονόμου
Αρχιμουσικός – Συνθέτης
BostonUniversity, MM-DMA
Μία σημαντική απώλεια στη βιβλιογραφία της Ελληνικής Ωδειακής (και όχι μόνον) εκπαίδευσης ήταν μέχρι σήμερα η λεγόμενη «απευθείας εναρμόνιση», ένα από τα βασικά υποχρεωτικά μαθήματα στα Αμερικάνικα και Ευρωπαϊκά ανώτατα μουσικά ιδρύματα. Ο Νίκος Τσιάντας, με το παρόν δίτομο έργο του, καταφέρνει να καλύψει το κενό αυτό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πρόκειται για ένα βιβλίο πλήρες, ουσιαστικό, κατανοητό, με υπέροχα μουσικά παραδείγματα, το οποίο αισιοδοξώ πως σύντομα θα κατέχει περίοπτη θέση στη βιβλιογραφία των Ωδείων, και γιατί όχι, και των μουσικών Πανεπιστημίων της χώρας μας.
Καλοτάξιδο!
Νατάσα Παπαστάθη
Καθηγήτρια Πιάνου, Μονωδίας & Ανωτέρων Θεωρητικών
“Με πολλή προσοχή μελέτησα το βιβλίο αυτό και εντυπωσιάστηκα πραγματικά. Ένα βιβλίο με μια συναρπαστική απλότητα και συνάμα τόσο πλούσιο, αρχίζοντας από τα απλά, τα ¨γνωστά¨, τα αυτονόητα, φτάνοντας μέχρι τα πιο απαιτητικά μονοπάτια του σωστού συνδυασμού των ήχων.
Είναι ένα βιβλίο που έλειπε από την ¨πολυσύχναστη¨ διδασκαλία της αρμονίας και που αποτελεί πια, καθημερινή μας υπόθεση. Ας το απολαύσουμε λοιπόν και ας το υποδείξουμε στους μαθητές μας, τιμώντας τον φίλτατο συνάδελφο Νίκο!.”.